Na již tradiční sprinty Mustangů & US cars jsme se po třech letech vrátili na ověřenou dráhu v Tchořovicích. První odvážlivci se na místo sjeli ve čtvrtek večer. V pátek dopoledne se započaly poslední přípravy, které byly výsledkem šestiměsíčního schůzování výboru MRC. Rozdělili jsme prostor pro sponzory, časomíru a další. Po příjezdu zábran skupina odvážných kovbojů rozhodla pro menší team-building, zkrotila náklaďák a z jedoucího vozu průběžným shazováním materiálu vytvořila časový rekord v amatérském stavění oplocení. Kontrolní přepadovku v podobě milé návštěvy nám zařídila okolo projíždějící družina Cober Václava Bohuslávka. Skupinka přítomných organizátorů se mezitím rozrostla, bratři Raisrové se ujali hlídání letiště přes noc a nic tedy nebránilo tomu jít hromadně nabrat síly na nadcházející den.
V sobotu jsme na místo dorazili na půl osmou a pustili se do práce. Vstupní brána, časomíra, stánky sponzorů i náš klubový shop, to vše bylo na svém místě včas a mohli začít přijíždět první závodníci k registraci. Technickou přejímkou úspěšně prošli všichni, včetně takových zajímavých kousků jako Daytona 65 Coupé a málo vídaný Plymouth Horizon s čtyřválcovým motorem o obsahu 2.2 l přeplňovaný turbem o výkonu 360 HP. Začátek volných jízd se o chvíli posunul, jelikož někteří závodníci uvízli v nekonečné frontě návštěvníků, nedočkavých ke vstupu. Kolona aut sahala až na kraj obce a někteří lidé nechávali své vozy na ulici u domů místních. Ti pro obranu svých sídel povolali i policii, ale díky komunikaci mezi zástupci obce a pořadateli akce se podařilo vše urovnat a zatoulaná auta dostat na parkoviště pro návštěvníky.
I ti největší opozdilci se nakonec stihli zaregistrovat včas a nic nebránilo vypuknutí kvalifikačních jízd. Ty díky rychlému a plynulému průběhu jízd volných mohly být vypsány tři místo původně plánovaných dvou. Všichni závodníci se chovali profesionálně a během volných jízd se naučili pracovat s přesnou časomírou, kdy někteří měli problém s malou vzdáleností mezi druhým nájezdovým a startovním paprskem. Vše odsýpalo ve vysokém tempu a brzy byli známi všichni čtyři postupující z každé kategorie (až na veterány s pouhými dvěma účastníky).
Protože obloha zahrozila a dala všem vzpomenout na deštivé počasí z loňských sprintů na Letišti Václava Havla, zkrátila se pauza na oběd a mohly vypuknout semifinálové a finálové jízdy, ve kterých šlo o vše. Závodníci zanechali své pneumatiky na dráze, ze svých strojů vyždímali poslední kapky benzínu a snažili se ze všech sil přetavit svůj řidičský um v trofej a aplaus od publika. Při závěrečném vyhlášení byli oceněni tři nejlepší závodníci z každé kategorie a kromě poháru obdrželi i ceny od sponzorů.
V průběhu dne se kromě soutěžních klání dostalo i na několik vložených závodů. Jako první se uskutečnil Truck race ze kterého vyšel vítězně Dodge RAM 5.7 HEMI proti Fordu F350 6.7 Powerstroke Diesel. Aby došlo na porovnání Ameriky s Evropou, změřili své svaly Alfa Romeo C4 a již zmiňovaná Daytona 65 Coupé. A jak se při sprintech US cars sluší, Daytona čest své země úspěšně uhájila. Všichni byli také nedočkaví, jak dopadne slibovaný sprint mezi Mustangem 2015 GT Convertible s předchozí generací. Proti němu se postavil Mustang 2012 GT Coupé předsedy MRC. Předseda nenechal klub zahanbit a cílový paprsek protnul jako první. Stará dobrá klasika pak dokázala porazit nadupanou modernu v závodu Shelby Cobry a Shelby GT500 Super Snake.
Po loňsku také došlo na odvetu v případě Tesla vs. Mustang. V opakovaném závodě vyšlo hned dvakrát najevo, že upravený Ford Mustang GT 2005 s motorem 5.0 od Ford Racing si s Teslou poradí velmi hravě, a po roce tak bylo spravedlnosti učiněno zadost.
Navzdory obavám a předpovědím se vydařilo i počasí. Přilákalo více než 1100 návštěvníků, kteří si přišli užít den plný burácení motorů. Očekávaná návštěvnost byla o nějakých 500 lidí méně, u vjezdu a u občerstvení se tvořily fronty a návštěvníci, kteří chtěli odjet dříve, se neměli kudy vracet. Nezbývá, než pokorně přiznat slabiny a do dalších let se poučit a toto zlepšit.
Veliký dík patří všem, co se na organizaci akce podíleli i těm, co nás přišli podpořit svou návštěvou. Ne vše bylo perfektní, ale společnými silami jsme se opět dostali o kus dál, o další zkušenosti bohatší. I naše skvělá parta si mohla oddychnout, že měsíce velkého úsilí, práce a nadávek se podařilo proměnit v něco, co za to stálo a přináší potěšení nejen nám.
Márty & Helča
Celkové výsledky podle kategorií:
V6 RACE
- Michal Vítek
- Jiří Chudoba
- Jaroslav Morc
V8 RACE
- Michal Vernarec
- Petr Toman
- Jan Diblík
V8+ RACE
- Jan Starosta
- Lukáš Starosta
- Tomáš Vejdělek
VAB RACE
- Martin Tax
- Vladimír Koudela
VX RACE
- Václav Bohuslávek
- Jiří Spour
- Jan Wertheim
Kompletní výsledky:
http://www.t-base.cz/vysledky/must15.pdf
Foto Pavel Mikeska
Foto Jakub Fránek