Je večer 12.května 2018, a my z Mustang Riders Clubu stojíme na absolutně prázdné dráze letiště Tchořovice u Blatné. Zdálo se nám to dnes nebo tady skutečně ještě před pár hodinami burácely motory amerických legend Ford Mustang všech generací a pár dalších nadupaných US cars, námi vítaných hostů dnešní show při honbě za setinami vteřin a věčnou slávou v závodech na ¼ míle, tedy 400 metrů? Nezdálo, jen to bylo vše rychlé stejně jako naše auta.
Kluci z brány u vjezdu do celého areálu si ještě otírají pot ze svých stále mladých čel ošlehaných větrem z celodenní šichty vydávání vstupenek, řešení guest listů a hlavně zodpovědné práce s penězi za vstupné od našich věrných návštěvníků. Je vidět, že věk je pro ně jenom číslo a dávají tak tuto nevděčnou a zároveň důležitou práci ve prospěch průběhu celé akce s nadhledem a profesionalitou. Znamená to totiž, že jediné, co celý den vidí, jsou auta přijíždějících účastníků a návštěvníků, stohy vstupenek a spoustu papírových bankovek a mincí. Co se děje během dne mohou sledovat jen prostřednictvím vstupů moderátora Standy Rubáše z radia Beat, opravdu je díky kvalitní zvukové aparatuře slyšet nejspíše až do vsi.
Odměnou pro nás všechny je pak chvíle, kdy klubový pokladník, rozumějte vlastně náš finanční ředitel Míra Starý zahlásí počet platících diváků. Přišlo jich letos 1550 plus asi dalších 250 hostů a rodin členů našeho klubu. V tu chvíli jsme na sebe hrdí a víme, že všechen obětovaný volný čas této klubové akci roku za to stál. Podařilo se nám získat o 300 fanoušků amerických muscle cars více než předchozí rok a pobavit tak zase více diváků i nás, samotných členů Mustang Riders Clubu. To je samozřejmě důvod proč tuto akci pořádáme. To nám ale nestačí, neděláme to za účelem zisku a hromadění peněz na klubovém účtu abychom pak dávali třeba klubové dotace na benzín nebo to vše projedli a propili na jednom z klubových srazů, i když by to jistě bylo taky krásné.
Proč to skutečně děláme a co je naším hnacím motorem? Především díky našim stálým i novým finančním i produktovým partnerům to je možnost každoročně přispět větší sumou peněz nadaci MDA ride, která podporuje nemocné svalovou dystrofií (postupné ochabovaní svalového aparátu). To je teprve ta naše motivace kdy nás těší o to víc divácký úspěch a zájem, protože každý, kdo přišel svojí účastí přispěl. Letos to i díky soukromým příspěvkům členů našeho klubu bylo více než 120.000 Kč. Předávání klubového daru i letos proběhlo v polovině června na benefiční akci MDA ride na pražském Václavském náměstí. Jménem všech příjemců pomoci od nadace MDA ride tak děkujeme za podporu každému, kdo pomohl s organizací Ford Mustang sprintů, podpořil je jako partner nebo se účastnil jako divák!
Zde si dovolím jedno velké poděkování hlavnímu partnerovi akce Ford AMB Praha a jmenovitě generálnímu řediteli Michalu Sukovi a marketingové manažerce Marii Slezákové. Bez jejich podpory a nadšení bychom nemohli pořádat akci v takovém rozsahu a s relativním klidem. Oba do toho dávají mnohem více než jen pouhý byznys pohled, sám Michal je aktivní závodník a letos se mu konečně podařilo s novým Fordem Mustang model 2018 ve své kategorii po tvrdém boji na setiny sekundy zvítězit. Je vidět, že nová generace Mustangů prostě jede a to tam Michal měl nový a skvělý deseti kvalt automat, v manuálu by prý ještě nějakou tu desetinu sekundy stáhnul. Tak třeba za rok?
Ale zpátky k samotným sprintům. Je pátek odpoledne, den před akcí, kdy po mnoha měsících příprav stojíme na ještě prázdné ploše bývalého záložního vojenského letiště Tchořovice. To vše začalo někdy v prosinci 2017, kdy předseda klubu Martin Hejhal alias Márty potvrdil termín konání akce a my jsme tak mohli začít plánovat již několikátý ročník této legendární akce. Od sprintů v roce 2014 uspořádaných k 50. výročí značky Ford Mustang přímo na letišti Ruzyně v Praze se na přípravě celé akce podílí stabilní core tým organizátorů v počtu 8 lidí, což má tu výhodu, že již všichni víme, co máme dělat, co s kým zařídit a na co nezapomenout. Od té doby proběhlo po taktovkou Mártyho několik organizačních schůzek v Autoklubu v Praze, kdy se postupně úkoly označené červeně měnily ve žluté, tedy úkoly v procesu až po ty zelené, což značí, že daná položka je potvrzena. Takových položek máme pro vaši představu v projektovém plánu realizace něco přes 80 a průběžně jak nám všem vyjde čas pracujeme na tom, aby se včas vše zelenalo a nebyl z toho nakonec zelenej náš předseda Márty a pokladník Míra. Od zařízení smlouvy s obcí, přes domluvení záchranky a hasičů až po položku kdo je zodpovědný, aby bylo v areálu dostatek košů a po akci byl odpad zlikvidován tak v průběhu jarních měsíců odškrtáváme jeden úkol za druhým.
Naším úkolem letošního ročníku bylo především zlepšit pro diváky catering služby a vjezd do areálu tak, aby se minimalizovaly kolony aut čekajících na zaplacení vstupného. Z pohledu závodníků to byla lepší a kvalitnější časomíra. Zda se to podařilo lépe posoudíte vy sami, co jste byli na místě.
Nyní v předvečer akce už zbývalo jen nachystat kilometry zábran, pohlídat rozestavení WC, cateringu, partnerských stánků, vyměřit dráhu a doladit asi sto dalších drobných detailů. Postupně jsme odjeli do nedalekého hotelu kde je každoročně naše základna a na parkovišti to vždy vypadá jako u správné stáje Mustangů. Večeře, probrat poslední detaily, vykoupat, pomodlit k bohu počasí a spát, brzký budíček dne D se neúprosně blíží.
Sobotní ráno se scházíme kolem šesté hodiny na snídaní, o půl hodiny později již většina z nás vyráží zpět na letiště. Probíhají poslední přípravy, najíždějí partneři, instaluje se ozvučení areálu a časomíra, tedy základní ingredience úspěšného závodního dne. V 9:30 je již v areálu velká část soutěžících vozů, probíhají přejímky a registrace do závodu, v 10.00 se otevírá vstup pro diváky a postupně se plní parkoviště. Kdo přijede americkým autem, má výhodu parkování ve vyhrazené sekci blíže závodům i jídlu a pití a ostatní diváci tak mají možnost obdivovat mnoho zajímavých aut i ve statické ukázce.
Pro závodící muže i ženy začíná vše povinnou rozpravou jezdců, na které Márty přednesl pravidla, organizační a bezpečnostní pokyny a Pavel Los všem vysvětlil, jak funguje časomíra a jak najíždět do startovacích bloků. Areál se mezi tím zaplnil diváky toužícími vidět vzpínající se koně a jejich krotitele a chtivých cítit vůni spálených gum a benzínu, v aréně je tedy vše připraveno, show může začít!
Jelo se pět kvalifikačních jízd v každé z šesti kategorií, kdy rozhodující pro postup do semifinálových jízd byl nejrychlejší zajetý čas. Z každé kategorie pak postupují 4 vozy do semifinálové jízdy, kdy následně vítězové se utkali o titul a poražení svedli souboj o třetí místo. V těchto vyřazovacích jízdách se již započítává i reakční čas řidiče na startu, je tedy pak lépe vidět, kdo má jak rychlé reakce na plynu a umí zvládnout své auto a přenos síly od motoru na gumy při startu. Je tedy důležité nejen v jakém autě sedíte, ale i ten kus mezi volantem a plynovým pedálem.
Pro diváky byl den zpestřen vloženými závody neobvyklých vozů, mohli tak vidět souboj pick-upů Ford Ranger s třílitrovým dieselem a výrazně většího a těžšího Ford F-150 s plnotučným V8, souboje různých generací Fordu Mustang, závodní Ford Focus RS proti Mustangu, vložené závody mini dragsterů a další. Zároveň měli možnost ve stanu Shell vyzkoušet závodní simulátory, podívat se na upravené nadupané speciály od Mustangevolution.cz, prohlédnout si nabídku profesionálního nářadí WÜRTH a především si osobně osahat produktovou řadu automobilky Ford včetně nového Fordu Mustang 2018 v expozici hlavního partnera akce Ford AMB Praha. Stejně jako v loňském roce proběhlo odpoledne losování diváckých vstupenek o zapůjčení Fordu Mustang na víkend, opět vyhrála žena, a tak doufáme že se řady krotitelek divokých koní za volantem budou dále rozrůstat.
Kvalitě závodů výrazně prospěl nový dodavatel časomíry, stejný jako v seriálu závodů českého poháru na 400 metrů. Každý jezdec obdržel čipovou kartu, prostřednictvím které se registroval při řazení na start, po odstartování semaforem každý vyrazil na trať, jak nejlépe uměl a na konci dráhy již čekal technik který každému dal lístek s jeho časy i časy soupeře. Diváci zároveň na velkých monitorech viděli v reálném čase dosažené výsledky a pořadí v jízdách.
V průběhu dne nás svojí přítomností také poctili kamarádi motorkáři z MDA ride, kteří v hojném počtu pod vedením Josefa „Kádi“ Kadeřábky dorazili pozdravit nás i naše diváky a poděkovat tak osobně za podporu.
Fotky mluví o atmosféře dne za vše, pokud vás zajímají nějaká čísla a výsledky ze závodů tak tady jsou:
- Nejrychlejší čas a rychlost dosáhl Jirka K. s Mustangem 2016 GT kompresor o výkonu 736 koní a to přesně 204 km/h v čase 12,4s
- Pro porovnání Shelby GT350 Přemka Sadovského z roku 1966 dosahuje na konci měřeného úseku 160 km/h v čase 15s.
VAB RACE – veterány A/B s povolenými dobovými úpravami
Pořadí |
Auto |
Řidič |
Čas na 1/4 míle |
Max rychlost |
1. |
Ford Mustang |
Václav V. |
14.612s |
160.11 km/h |
2. |
1966 Shelby GT 350 |
Přemysl S. |
14.664s |
162.97 km/h |
3. |
1979 Camaro Z28 |
Petr F. |
15.265s |
155.18 km/h |
VX RACE – veterány stavby a s nedobovými úpravami
Pořadí |
Auto |
Řidič |
Čas na 1/4 míle |
Max rychlost |
1. |
1972 Escort, 336 kW |
Jan L. |
12.020s |
189.12 km/h |
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
V6 RACE – současné vozy do maximálního počtu šesti válců
Pořadí |
Auto |
Řidič |
Čas na 1/4 míle |
Max rychlost |
1. |
2011 Ford Mustang V6, 230 kW |
Lukáš J. |
14.804s |
156.92 km/h |
2. |
2011 Ford Mustang V6, 227 kW |
Miroslav K. |
14.858s |
163.12 km/h |
3. |
2015 Ford Mustang V6, 230 kW |
Jan B. |
14.745s |
157.53 km/h |
V8 RACE – současné vozy s osmiválcovými atmosférickými motory do obsahu 4,950 litru
Pořadí |
Auto |
Řidič |
Čas na 1/4 míle |
Max rychlost |
1. |
2005 Ford Mustang GT, 298 kW |
Miroslav R. |
13.833s |
167.38 km/h |
2. |
2005 Saleen V8, 298 kW |
Petr P. |
16.682s |
137.73 km/h |
3. |
Ford Mustang V8, 225 kW |
Petr D. |
14.001s |
166.66 km/h |
V8 5.0 RACE – současné vozy s osmiválcovými přeplňovanými motory do obsahu 4,950 litru a/nebo s osmiválcovými atmosférickými motory nad obsah 4,950 litru
Pořadí |
Auto |
Řidič |
Čas na 1/4 míle |
Max rychlost |
1. |
2018 Ford Mustang GT, 336 kW |
Michal S. |
13.162s |
183.18 km/h |
2. |
Ford Mustang GT, 373 kW |
Michal V. |
13.204s |
178.98 km/h |
3. |
2013 Ford Mustang GT, 314 kW |
Pavel L. |
13.455s |
175.80 km/h |
V8 5.0+ RACE – současné vozy s vyšším počtem válců než 8 a /nebo s osmiválcovými přeplňovanými motory nad obsah 4,950 litru
Pořadí |
Auto |
Řidič |
Čas na 1/4 míle |
Max rychlost |
1. |
2016 Ford Mustang GT, 542 kW |
Jiří K. |
11.856s |
204.00 km/h |
2. |
2016 Ford Mustang GT, 550 kW |
Ondřej J. |
12.707s |
194.40 km/h |
3. |
2011 Ford Mustang GT, 503 kW |
Lukáš K. |
12.968s |
184.11 km/h |
Tak a je po finálových jízdách, výsledky jsou známy, slzy smutku i radosti se mísí s pocity, zda investice do úpravy vozů byli letos tu více tu méně úspěšné. Zbývá už jen rozdat klubové poháry a další ocenění a pak po sobě uklidit a přesunout se na večerní klubovou afterparty. Ceremoniál proběhl svižně, nikdo naštěstí netrval na jeho opakování. Každý, kdo stál na bedně k poháru dostal poukázku na benzín v hodnotě 1000 Kč od partnera akce Shell a polibek od sličné klubové hostesky Týny Klomínkové. Děkujeme Kubovi za její zapůjčení a především za čas a energii kterou spolu s Mártym, Dannym, Finčou, Bullitem, Rendlsonem, Diblou, Mižďou, mojí „maličkostí“ a dalšími členy Mustang Riders Clubu každoročně dává do pořádání této stále větší a lepší akce. Uvidíme se v květnu 2019?
Robert Renč / Mustang Riders Club
Lukáš Hron / odkaz na foto
Pavel Mikeska / odkaz na foto