Reporty

Ford Mustang Sprinty 2016

Jak již u Mustang Riders Clubu bývá zvykem, i v letošním roce se ..

Jak již u Mustang Riders Clubu bývá zvykem, i v letošním roce se parta nadšenců z jádra klubu rozhodla uspořádat Sprinty. Po veleúspěšných dvou předchozích ročnících před námi stál nelehký úkol udržet kvalitu a odstranit nedostatky z minulých let. Na první pohled se nám zdálo, že na základě načerpaných zkušeností a nashromážděných kontaktů, budou letošní přípravy už jen procházka růžovým sadem. Avšak rok 2016 byl již od začátku, tak trochu zakletý a my se zasekli hned na začátku při volbě termínu. Jelikož jsme se vloni opět přesvědčili, že letiště v Tchořovicích u Blatné nám vyhovuje po všech směrech, začali jsme ještě před koncem loňského roku jednat s vedením obce o možném pronájmu. Bohužel v námi poptávaném termínu si již dráhu zarezervovali jiné stroje, neméně okouzlující. Museli jsme tedy ustoupit leteckému dni a posunout naši akci. Nejvhodnější možná alternativa byla o týden dřív, což nám již od začátku přidělávalo drobné vrásky na čele v obavě o počasí. Každopádně přes počáteční drobné zaškobrtnutí se celé přípravy rozjeli naplno. Jednotliví členové organizačního týmu si rozebrali své úkoly z dlouhého seznamu a pilně začali s přípravami. Při snaze odstranit jeden ze dvou největších nedostatků loňské akce jsme byli nuceni změnit příjezdovou cestu. Což se ve výsledku ukázalo jako bezchybné řešení, neboť se již nezopakoval dopravní problém, který naši návštěvníci vloni způsobili. Dostali jsme se tak ale do situace, kdy se nad námi opět začali stahovat mračna. Bylo totiž nutné upravit silniční značení a my museli oslovit se žádostí úřad dopravní Policie. Naštěstí nám vedení obce poskytlo nedocenitelné kontakty, takže stačilo jen zažádat a netrpělivě čekat na verdikt. Jak je dnes již patné, vše dopadlo pozitivně. S druhým největším loňským nedostatkem nám pomohl Petr Bellinger, když nám poskytl kontakt na Catering, který všichni dobře známe z jeho akcí. Musím říct, že pánové z Food House se svého úkolu zhostili na výbornou, a ač jsme nedosáhli loňského počtu diváků, doufáme, že i jim se na naší akci líbilo a budou s námi chtít spolupracovat i v budoucnosti.

Velmi příjemnou novinkou letošního roku byl zájem sponzorů a mediálních partnerů akce. Tímto bych chtěl velmi poděkovat automobilce Ford, který mimo štědrého daru přivezl ukázat i pár svých krasavců neamerického původu. Dále pak firmám Mustang Evolution, ATST a Shell za hmotnou podporu a již tradičním mediálním partnerům akce Tiscali.cz, Rádiu Beat a Rádiu Dixie. S touto podporou jsme mohli akci spustit naplno.

První z řad pořadatelů se na místo konání akce vydali již ve čtvrtek, kde celý večer a velkou část noci zaříkávali veškeré božstvo, aby se nad námi slitovalo a i přes nepřízeň předpovědi počasí rozehnalo ta mračna, která se nás ze všech stran valila. Dnes již můžeme říct, že tato oběť byla úspěšná a my si v pátek při přípravě letištní plochy mohli vychutnat naše bolesti hlav pod modrým nebem.

Sobotní ráno bylo plné velkého očekávání. Zřejmě vinou nepříznivé předpovědi, jsme neměli příliš velký počet online registrací závodníků a i přes masivní mediální kampaň jsme se obávali i o počet diváků. Navíc i zde se projevilo to naše pomyslné letošní prokletí, kdy dva z našich největších závodníků těsně před akcí zradila technika. Netrpělivě jsme tedy upírali zraky k příjezdové cestě, kdy se začnou valit ty vysněné davy. Naštěstí s příjezdem prvních závodníků přišlo i tolik práce, že určitě nejen já osobně následující hodinu neměl vůbec čas na jakékoli obavy. Když se počet závodníků přehoupl přes dvacet, kluci na bráně již měli plné ruce práce s přijíždějícími diváky a já se podíval na nebe, které i přes oblačnost slibovalo vcelku příjemný den, poprvé jsem si v duchu řekl, že by nám to nakonec mohlo vyjít. Kolem desáté hodiny nám již bylo jasné, že finální počet nebude žádné světoborné číslo, ale nebude ani zklamáním. Po rozdělení závodníků do již tradičně pěti kategorií jsme se dostali na číslovku 37. Zajímavý poznatek z letošního ročníku, je lehký úbytek v kategorii V8, kam typicky zapadají Mustangy s motorem 4,6 litrů. Extrémně silná byla ovšem vyšší třída V8+, kam spadají vozy od 5 litrů objemu doplněné o všemožné přeplňované bestie. Buďme tedy trochu pozitivní a předpokládejme, že se svět alespoň někde točí správným směrem a do módy se dostává upsizing.

Zapomenout ovšem nesmíme ani na tradiční kategorii, kterou jsme již v roce 2014 tak vtipně pojmenovali Squirrel race, neboli závod veverek. Osobně si již nepamatuji, kdo z klubu přišel jako první s definicí připodobňující V6 k pohonu založeném na veverce zavřené v bubnu. Pokud byste ovšem v této kategorii čekali nějaké jemné kočkování, hrubě byste se spletli. To co tito chlapíci ztrácí na výkonu, dohání pílí a nadšením, takže i zde jsme měli možnost sledovat souboje na ostří nože. Nakonec se dokonce všechny šestiválce museli sklonit před přeplňovaným čtyřválcem v podobě Dodge SRT-4 řízeným Davidem Kvěchem.

Letos oslabená skupina V8 byla ovšem plná zkušených jezdců a tudíž neztratila nic na exklusivitě. Vyrovnané výkony vozů umožňovali krásně hodnotit formu jednotlivých jezdců a mě je ctí oznámit, že nejcennější kov tu utržil člen Mustang riders Miroslav Rulf.

Jak jsem již zmínil, nejpočetnější byla skupina nejsilnějších strojů, tedy V8+. Do této skupiny spadají nejčastěji Mustangy s objemem motoru nad 5 litrů, kteří ovšem mají také toho pomyslného černého petra, neboť druhou polovinu této skupiny tvoří jezdci, kteří si své čtyřkolé miláčky upravili do dechberoucích podob. Již zkušenými harcovníky tu jsou otec a syn Starostové, kteří kromě Mustangu šesté generace přivezli již tradičně nejsilnější stroj víkendu masivně upravené Shelby GT500 páté generace. Tento stroj již musí znát v Čechách snad každý fanoušek amerických vozů, neboť se jedná o jediného Mustanga u nás s výkonem přesahujícím tisíc koní. Novinkou ovšem byl pilot této střely. Místo Honzy Starosty totiž za volant usedl jeho syn Lukáš. Klasikou již pak bylo vítězství v kategorii. Nesmím ovšem opomenout výkony dvou z Mustang riders. Prvním z nich je Michael Vernarec, který své upravené Shelby GT500 s výkonem přes 850 koní doladil teprve dva dny před závodem a ukořistil s ním třetí místo. A druhým je samotný předseda klubu Martin Hejhal, který, ač v této konkurenci nemá šanci na bednu, již několik let hrdě hájí barvy atmosférických pětilitrů. Právě on nejlépe dokazuje, že technika občas není vše a na zajetí výborných časů se lze dostat i laděním toho mezikusu mezi pedály a volantem.

Jediným velmi slabým místem a zároveň námětem na zlepšení pro příští ročníky byl počet závodníků ve veteránské kategorii. Jako každý rok jsme měli skupiny dobových a nedobových úprav a v každé z nich startovali pouze dva závodníci. Nicméně vzhledem k show, kterou předvedli, by mi nakonec bylo líto, kdyby jich bylo víc a my nemohli dát každému pohár.  V dobových úpravách sváděli nádherné souboje Přemysl Sadovský se svým Shelby GT350 a Václav Hejda s Camarem. Jezdili krásně vyrovnané časy a na obou bylo vidět, že si den užívají. Právě jim patří určitě největší obdiv, protože každý z vás, kdo někdy řídil, a hlavně udržoval dobového veterána, ví, že chtít od něj takovéto klukoviny, chce opravdu dost úsilí. V takzvaných stavbách pak přivezli ukázat své Cobry Vojta Chvalina a Jan Wertheim. Obě jsou nádherné stroje, ale neodpustím si zmínku o první jmenované. Vojta totiž při stavbě nešetřil fantazií a napasoval do svého auta ohromný motor s objemem 10,3 litrů a výkonem přes 800 koní. U takhle extrémního stroje už je samozřejmě prakticky nemožné všechen ten výkon přenést na asfalt a Vojta by výrazně víc mohl popustit uzdu na penetrované dráze. Každopádně efektnější zahřívání gum myslím nikdo z přítomných neměl. Konečné umístění se tu může zdát trochu druhořadé, neboť nesmírný obdiv patří všem jmenovaným, ale jezdci na to měli jiný názor a nedarovali si ani setinu sekundy. První místo si tak v dobových úpravách odvezl Mustang rider Přemysl Sadovský a ve stavbách si bezchybným startem a precizní jízdou zasloužil nejcennější pohár Jan Wertheim.

Celý den probíhal v rychlém tempu a až na pár drobných zaškobrtnutí téměř bez problému. Bylo vidět, že nad námi drží někdo ochrannou ruku, neboť mračna se nám vyhýbala a abychom i my dali nějaký bonus divákům, zorganizovali jsme v pauze mezi závody vložené jízdy. Zde jsme chtěli srovnat vozy americké a neamerické produkce a auta s motorkami. Pro nás jako fanoušky amerických svalů toto bylo lehkým zklamáním, protože jediný „náš“ výherce byl Martin Hejhal, který deklasoval Focus RS a nutno podotknout, že kvůli pohonu všech kol evropského Fordu to měl zatraceně těžké. Bohužel vzápětí Jaguár F-type s přeplňovaným šestiválcem porazil Mustanga 4.6. Závěrečnou lekci nám všem zastáncům dvou stop uštědřili motocykly, když dvě sériová „šestikila“ porazili nejdříve Mustanga 5.O, a následně i již zmiňovanou bestii v podobě tisíci koňové Shelby GT500. Je vidět, že fyzikální zákony platí neúprosně a nadbytek váhy se hodně těžko dohání.

 

Závěrem mi nezbývá než poděkovat všem závodníkům a hlavně všem divákům, kteří se na nás přišli podívat a doufám, že jste si to užili alespoň tak, jako my všichni.

 

Jakub Klomínek

Ještě také fotogalerie od Jakuba Fránka

a také od Pavla Mikesky

 

Soběšice – jízda veteránů do vrchu

Tak je za námi další sraz MRC, který jak jinak než bezchybně, ..

Tak je za námi další sraz MRC, který jak jinak než bezchybně, zorganizoval Heky. Sraz začal na parkovišti školy ISŠA v 9:45, kde již čekala většina účastníků, takže jsme mohli vyrazit směrem k dějišti závodu veteránů.

Číst více

Krumlov 2015

Tradiční sraz a blížící se závěr sezóny nás přivedl na jih Čech ..

Tradiční sraz a blížící se závěr sezóny nás přivedl na jih Čech a to do Českého Krumlova a jeho okolí. Tento rok se setkání konalo na novém místě ve Village golf hotel Svachův Dvůr. Continue reading „Krumlov 2015“

Drahanská Vrchovina

Heky opět zorganizoval vynikající sraz – tentokráte sraz na Drahanské vrchovině. A ..

Heky opět zorganizoval vynikající sraz – tentokráte sraz na Drahanské vrchovině. A jako každá Hekyho akce se i tahle vyznačuje tím, že kdo tam nebyl, jakoby nebyl… Počtěte si zprávu z akce z Martinova pera.

Continue reading „Drahanská Vrchovina“

Sprinty 2015 – Tchořovice

Na již tradiční sprinty Mustangů & US cars jsme se po třech ..

Přípravy v předvečer sprintů

Na již tradiční sprinty Mustangů & US cars jsme se po třech letech vrátili na ověřenou dráhu v Tchořovicích. První odvážlivci se na místo sjeli ve čtvrtek večer. V pátek dopoledne se započaly poslední přípravy, které byly výsledkem šestiměsíčního schůzování výboru MRC. Rozdělili jsme prostor pro sponzory, časomíru a další. Po příjezdu zábran skupina odvážných kovbojů rozhodla pro menší team-building, zkrotila náklaďák a z jedoucího vozu průběžným shazováním materiálu vytvořila časový rekord v amatérském stavění oplocení. Kontrolní přepadovku v podobě milé návštěvy nám zařídila okolo projíždějící družina Cober Václava Bohuslávka. Skupinka přítomných organizátorů se mezitím rozrostla, bratři Raisrové se ujali hlídání letiště přes noc a nic tedy nebránilo tomu jít hromadně nabrat síly na nadcházející den.

V sobotu jsme na místo dorazili na půl osmou a pustili se do práce. Vstupní brána, časomíra, stánky sponzorů i náš klubový shop, to vše bylo na svém místě včas a mohli začít přijíždět první závodníci k registraci. Technickou přejímkou úspěšně prošli všichni, včetně takových zajímavých kousků jako Daytona 65 Coupé a málo vídaný Plymouth Horizon s čtyřválcovým motorem o obsahu 2.2 l přeplňovaný turbem o výkonu 360 HP. Začátek volných jízd se o chvíli posunul, jelikož někteří závodníci uvízli v nekonečné frontě návštěvníků, nedočkavých ke vstupu. Kolona aut sahala až na kraj obce a někteří lidé nechávali své vozy na ulici u domů místních. Ti pro obranu svých sídel povolali i policii, ale díky komunikaci mezi zástupci obce a pořadateli akce se podařilo vše urovnat a zatoulaná auta dostat na parkoviště pro návštěvníky.

I ti největší opozdilci se nakonec stihli zaregistrovat včas a nic nebránilo vypuknutí kvalifikačních jízd. Ty díky rychlému a plynulému průběhu jízd volných mohly být vypsány tři místo původně plánovaných dvou. Všichni závodníci se chovali profesionálně a během volných jízd se naučili pracovat s přesnou časomírou, kdy někteří měli problém s malou vzdáleností mezi druhým nájezdovým a startovním paprskem. Vše odsýpalo ve vysokém tempu a brzy byli známi všichni čtyři postupující z každé kategorie (až na veterány s pouhými dvěma účastníky).

Protože obloha zahrozila a dala všem vzpomenout na deštivé počasí z loňských sprintů na Letišti Václava Havla, zkrátila se pauza na oběd a mohly vypuknout semifinálové a finálové jízdy, ve kterých šlo o vše. Závodníci zanechali své pneumatiky na dráze, ze svých strojů vyždímali poslední kapky benzínu a snažili se ze všech sil přetavit svůj řidičský um v trofej a aplaus od publika. Při závěrečném vyhlášení byli oceněni tři nejlepší závodníci z každé kategorie a kromě poháru obdrželi i ceny od sponzorů.

Těsně před začátkem sprintů

V průběhu dne se kromě soutěžních klání dostalo i na několik vložených závodů. Jako první se uskutečnil Truck race ze kterého vyšel vítězně Dodge RAM 5.7 HEMI proti Fordu F350 6.7 Powerstroke Diesel. Aby došlo na porovnání Ameriky s Evropou, změřili své svaly Alfa Romeo C4 a již zmiňovaná Daytona 65 Coupé. A jak se při sprintech US cars sluší, Daytona čest své země úspěšně uhájila. Všichni byli také nedočkaví, jak dopadne slibovaný sprint mezi Mustangem 2015 GT Convertible s předchozí generací. Proti němu se postavil Mustang 2012 GT Coupé předsedy MRC. Předseda nenechal klub zahanbit a cílový paprsek protnul jako první. Stará dobrá klasika pak dokázala porazit nadupanou modernu v závodu Shelby Cobry a Shelby GT500 Super Snake.

Po loňsku také došlo na odvetu v případě Tesla vs. Mustang. V opakovaném závodě vyšlo hned dvakrát najevo, že upravený Ford Mustang GT 2005 s motorem 5.0 od Ford Racing si s Teslou poradí velmi hravě, a po roce tak bylo spravedlnosti učiněno zadost.

Navzdory obavám a předpovědím se vydařilo i počasí. Přilákalo více než 1100 návštěvníků, kteří si přišli užít den plný burácení motorů. Očekávaná návštěvnost byla o nějakých 500 lidí méně, u vjezdu a u občerstvení se tvořily fronty a návštěvníci, kteří chtěli odjet dříve, se neměli kudy vracet. Nezbývá, než pokorně přiznat slabiny a do dalších let se poučit a toto zlepšit.

Veliký dík patří všem, co se na organizaci akce podíleli i těm, co nás přišli podpořit svou návštěvou. Ne vše bylo perfektní, ale společnými silami jsme se opět dostali o kus dál, o další zkušenosti bohatší. I naše skvělá parta si mohla oddychnout, že měsíce velkého úsilí, práce a nadávek se podařilo proměnit v něco, co za to stálo a přináší potěšení nejen nám.

 

Márty & Helča

 

Celkové výsledky podle kategorií:

V6 RACE

  1. Michal Vítek
  2. Jiří Chudoba
  3. Jaroslav Morc

 

V8 RACE

  1. Michal Vernarec
  2. Petr Toman
  3. Jan Diblík

 

V8+ RACE

  1. Jan Starosta
  2. Lukáš Starosta
  3. Tomáš Vejdělek

 

VAB RACE

  1. Martin Tax
  2. Vladimír Koudela

 

VX RACE

  1. Václav Bohuslávek
  2. Jiří Spour
  3. Jan Wertheim

 

Kompletní výsledky:

http://www.t-base.cz/vysledky/must15.pdf

 

Foto Pavel Mikeska

Foto Jakub Fránek

 

Sraz v Soběšicích

Před dvěma lety mi jeden dobrý kamarád řekl, že se bude konat ..

Před dvěma lety mi jeden dobrý kamarád řekl, že se bude konat na konci září tradiční jízda historických vozidel do vrchu a že je to naprosto pecka akce. Pravda je, že jsem tomu příliš nevěřil a říkal si, že se tam jen na chvíli podívám, nejsem totiž žádný fanoušek historických vozidel, veteráni se mi vždy líbili z 50-70. let. Continue reading „Sraz v Soběšicích“

Krumlov 2014

Rok se s rokem sešel a my opět vyrazili do Krumlova na ..

Pivovarská zahrada patřila o víkendu Mustangům.

Rok se s rokem sešel a my opět vyrazili do Krumlova na již tradiční sraz našeho Klubu. Continue reading „Krumlov 2014“

VI. MDA Ride

Již po několikáté jsme se přidali ke Káďovi a jeho harleyářům, kteří ..

Již po několikáté jsme se přidali ke Káďovi a jeho harleyářům, kteří pořádají pro svalové dystrofiky charitativní akci s názvem MDA Ride. Naše Mustangy již k akci neodmyslitelně patří.

Continue reading „VI. MDA Ride“

Sraz v Sudickém Dvoře

Když jsem v červnu 2013 organizoval sraz Mustangů na Brněnské přehradě, přišel za ..

Když jsem v červnu 2013 organizoval sraz Mustangů na Brněnské přehradě, přišel za mnou jeden člen klubu, kterého jsem tehdy skoro neznal a dal mi do ruky leták nějakého pensionu nad Brnem, že bychom tam mohli udělat sraz. V té době jsem tomu vůbec nevěnoval pozornost a říkal si, že rok je dlouhá doba a kdoví, kde to za rok uděláme, že beztak zase skončíme na Brněnské přehradě. Continue reading „Sraz v Sudickém Dvoře“

Sprinty na Letišti Václava Havla v Praze

Koncem roku 2013 jsme na výboru MRC otevřeli otázku, jak důstojně oslavit ..

Koncem roku 2013 jsme na výboru MRC otevřeli otázku, jak důstojně oslavit blížící se padesáté narozeniny našich čtyřkolových miláčků. Vzhledem k dlouhotrvající tradici v pořádání sprintů na čtvrt míle padlo rozhodnutí, že oslava proběhne ve stejném duchu. Zásadní otázkou bylo, jakou, s ohledem na kulatiny, vybrat lokalitu. Continue reading „Sprinty na Letišti Václava Havla v Praze“